Szélessávblog

Internetjárulék

2008.04.09. 09:52 serab

A Nemzeti Kulturális Alap 0,8 százalékos járulékot akar kivetni az internetes forgalomra. Egy-egy mobil- vagy internetszolgáltató tehát az én 8000 Ft-os havi díjamból kénytelen lesz 64 Ft-ot járulékként az alapba befizetni. Ez olyan fájdalmas?
Természetesen minden járulék nagy port kavar, mert senki se szeret adózni, főleg nálunk, ahol minden 1 Ft-ból 60-70 fillérre teszi rá a kezét az állam. Ugyanakkor az NKA az egyetlen nagy kulturális pénzosztó, ami gyakorlatilag a magyar magas kultúrát életben tartja. Alig van könyv (szépirodalmi vagy tudományos), ami nem NKA támogatásból jelenne meg. Valószínűleg a tiltakozásnak nem ezzel van baja.
Hanem azzal, hogy az amúgy is alacsony penetráció miatt. Az onlinemarketing.blog.hu szerzője azt jósolja, hogy a javaslat nyomán emelkedni fognak az árak, és csökkenni az amúgy is csak 1 százalék körüli penetrációs növekedés. Csakhogy: az internetelőfizetések ára az egyetlen, ami az elmúlt évek során a meglódult infláció ellenére is csökkent. Annyira, hogy ma már 3000 Ft-ért lehet belépő szintű csomagokhoz jutni, amelyek egyébként relatíve népszerűek is. Ugyanakkor hiába esik folyamatosan az ár, a csatlakozási kedv már nem változik jelentősen. Az se hozott mérhető változást, hogy tavaly relatíve megfeleződtek az árak, amikor a csomagok sávszélességeit megduplázták a szolgáltatók (hiszen kétszer annyit adtak és adnak a korábbi összegért).
A szakma számára teljesen nyilvánvalóvá vált már legalább egy éve, hogy nem az árak gátolják a növekedést: az úgynevezett motivációval van baj. Magyarul: még azokat se érdekli az internet, akiknek van otthon például számítógépük és volna rá pénzük (a távolmaradóknak csak kis százaléka nyilatkozik úgy a felmérésekben, hogy tervezi az előfizetést). Ezen persze nem segít az NKA járuléka, de nem is valószínű, hogy rontana. Ugyanis a durva árcsökkenés ellenére se vált az internetszolgáltatás veszteséges üzletté – ennyi járulék szerintem még simán belefér.
Bár a politikusok nem túl felkészültek, Konrádnál úgy tűnik valamivel mégiscsak felkészültebbek. Ebben az ügyben.

20 komment · 1 trackback

Címkék: politika magyar szélessáv hozzáférés nka szabalyozas penetrácio

A bejegyzés trackback címe:

https://szelessav.blog.hu/api/trackback/id/tr59418021

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Szélessávblog 2008.04.23. 12:41:33

Csöbör és vödör: internetadó-hisztériaAz internetadó ellenfelei és kitalálói osztoznak egy tulajdonságban: mindkét oldal hülyének nézi a másikat, és igazuk is van. Mindkettő hülye. Mivel minden megszólaló káromkodik, kénytelen vagyok higgadt maradni, bár…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2008.04.09. 11:22:45

Szerintem nem értetted meg, mi a problémám. Ez egy üzenet, és ennek lehet az a következménye, hogy más is ezt akarja sarcolni. Ráadásul úgy tervezik bevezetni, hogy semmi előtanulmány nem történt. Amit te írsz, az is csak feltételezés. Senki nem vizsgálta, mennyire jó vagy rossz ez a lépés. Ilyen erővel egyébként a papírt is sarcolhatnák, az is információ-hordozó. Vagy a ceruzát. Bármit.

serab · http://nepkertkft.hu 2008.04.09. 11:56:15

Évek óta rendszeresen olvasom a blogodat, elsősorban azért, mert jó értelemben vagy elfogult. Közös értékeink vannak stb.
Most viszont nem elfogult voltál (érték- és eszmevezérelt, konzekvens stb), inkább elkeseredett vagy felháborodott, ami olyan érzelmi reakció, amit megértek, de szerintem elhomályosítja a látásodat.
Igen, bármit megsarcolhatnak. Nem az USA-ban élünk, hanem Európában, és itt olyan kulturális viszonyok vannak, amik ezt lehetővé teszik. Cserébe elvben különféle közszolgáltatásokat kapunk, magántulajdont és a védelmét, magaskultúrát, MR2-t stb.
És éppen arról írtam, hogy adatokkal lehet igazolni, hogy az ár már nem tényező az internetpenetrációban. Vizsgálatok igazolják, hogy így van. Lásd: NHH havi gyorsjelentései (pl.: www.isite.hu/index.nof?o=0&hid=1618&nyelvid=1&k1=5&k2=133); KSH éves statisztikái (itt a 2007-es:portal.ksh.hu/pls/ksh/docs/hun/xftp/gyor/tav/tav20706.pdf). Még milyen hatásvizsgálatra volna szükség?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2008.04.09. 14:47:04

serab, ez a mostani Indexes cikkből:
„Habár a szélessávú hozzáférés havidíjai az elmúlt öt évben ötödükre csökkentek hazánkban, kutatások szerint az otthoni internetezés terjedésének egyik legfontosabb akadálya még mindig az ár” - mondta Szathmári Géza, az ATSzE elnöke, a GTS-Datanet ügyvezető igazgatója.

Másrészt pontosan a kulturális viszonyok nem tetszenek, és kézzel-lábbal tiltakozok minden állami beavatkozás ellen. Most is, máskor is.

kt · http://www.isite.hu 2008.04.09. 15:42:21

nekem elvi kifogasaim vannak barmilyen ujabb internetado bevezetese tekinteteben. Az internethozzaferest mar jelenleg is adoztatja az NHH. Az arak meg mindig magasak a realberekhez viszonyitva, illetve ne felejtsuk el a teruleti kulonbsegeket van ahol ma meg mindig irrealisan magas a hozzaferes dija (ld. pl. regi monortel terulet, de biztos lehetne meg sorolni) Persze az ar mellett fontos a motivacio is, de olyan orszagban ahol hitelbol elnek az emberek igenis szamit a hozzaferes dija. En nem hiszek az allam piacszabalyozo szerepeben, sokkal inkabb abban, h kereslet teremti meg a piacot, de bizonyos esetekben a keresletosztonzesben lehet szerepe az allamnak. Ertem ezek alatt az internet utalvanyt, adobol leirhato internethozzaferesi dijakat (azt hiszem pl. tanarok reszre volt ilyen Nemetorszagban). Ezt is csak addig, ameddig Magyarorszag a beka segge alatt van internetpenetracio tekinteteben

serab · http://nepkertkft.hu 2008.04.09. 16:32:43

Konrád, nem fura, hogy az egyik szolgáltató panaszkodik a magas árakra, ahelyett, hogy csökkentené őket? Mellébeszélés szerintem.
Egyszer írtam erről hosszabban az isite-on is, ott említem az NRC egyik vizsgálatának eredményét:
"a távolmaradók háromnegyedét sokkal nehezebb lesz rávenni, hogy csatlakozzon a hálóhoz.
Náluk ugyanis a tudás vagy a szándék hiányzik: 24 százalékuk vagy a számítógéphez vagy az internethez nem ért, 12 százalék károsnak vagy biztonságilag kockázatosnak tartja, 6 százalékuk nem tudja, mire is volna jó és - ezekhez a számokhoz képest: „csak” - 9 százalék azoknak az aránya, akiknek nincs szüksége internetre. Ez a többség valamit vagy nem tud, vagy rosszul tud. És bár az Európai Unió országainak nagy része már megoldotta a gordiuszi csomót, a megoldás mikéntjéről vajmi keveset tudni - hiszen ott már lekerült a napirendről a probléma. Az árcsökkentés és kínálat bővítése segített, ám ezen már mi is túl vagyunk."
A legdöbbenetesebb számomra az a 12 százalék, aki akkor se internetezik, ha van otthon net. Itt biztos nem az árral van baj.
A teljes cikk: www.isite.hu/index.nof?o=0&hid=1478&nyelvid=1&k1=5&k2=154
a kutatás: nrc.hu/aktualis?page=details&news_id=416

Az más kérdés, ha nem értetek egyet az adóztatással, de más érveket kell találnotok. Pl. amit kt mond, hogy így is magasabbak az árak a reálbérekhez viszonyítva (ahogy minden, gondolom). De szerintem az állam szabályozási politikája nélkül sose csökkentek volna ötödére az árak, ahogy a roaming se (fog rendesen), amíg az Unió beléjük nem rúg (rendesen).

kt 2008.04.09. 17:10:54

az egesz terv legnagyobb hibaja a kommunikacio, amikor az internet penetracio igen alacsony, akkor egy ilyen adora a piaci szereplok befenyitenek, h draga, dragabb lesz a net, varhato kovetkezmenye egy ilyen lepesnek, ami senkinek sem jo szerintem.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2008.04.09. 18:34:49

serab, az a baj, hogy ennek a sarcnak semmi más oka nincs, mint az, hogy kell a pénz. Nem forog vissza a netbe, és ráadásul csak azért ezt fogják meg, mert ezt lehet. De gondolj bele: ilyen erővel a tévéktől, rádióktól is szedhetnék a pénzt (sőt, elsősorban tőlük kéne), nem? Vagy miért nem tőlük, vagy tőlük is?
Miért egy technikai szolgáltatástól? Az egész tök egyértelműen a várható kisebb ellenállástól való elvonás.
És miközben egyformában arról szól a világ, hogy KELL az internet, és ezt MINDENÁRON érdemes segíteni - hiszen PONT EZÉRT szól bele az állam -, akkor egy ilyen elvonás egyértelműen dilettantizmus.
Hülye emberek hülye ötlete. Az a baj, hogy ebben az országban ilyet is simán végig lehet csinálni. Mert ebben az országban semminek nincs következménye...

serab · http://nepkertkft.hu 2008.04.09. 19:42:26

Örülök, hogy összevitáztunk, mert egy csomó szempont merült fel, ami eszembe se jutott. Igazatok is van bennük, kivéve azt a három dolgot, amihez ragaszkodok, sorban: 1. az ár önmagában kevés; 2. ha a jóval magasabb infláció se emelte (hanem közben csökkent), akkor nagy valószínűséggel ez se fogja; 3. és azért vissza is kerül valami a netre: pl. a Litera.hu nagyrészt NKA-támogatásból él (évi több milliót kapnak).

kt · http://www.isite.hu 2008.04.09. 20:55:33

csak az a van a történetből kifelejtve, hogy az internetszolgálatatóknak, azaz az infrastruktura szolgaltatoknak kb. annyi közük van a Litera.hu-hoz, mint az elektromos muveknek ;) Ennyi erovel akar a benzinbe is be lehetne epiteni :) Miert nem pl. a mediacegektol Ringier stb. veszik ezt el? Bar ha jol tudom a hirdetes utan van vmi ien jellegu kulturalis ado az talan nem eleg?

kt 2008.04.11. 17:57:48

itt egy nagyon jó cikk ezzel kapcsolatban:
index.hu/velemeny/jegyzet/netado080411/

Vhol tényleg az a lényege, hogy a hétköznapi ember (vagy szakmai közönség) azért tiltakozik bármifele (internet)adó ellen mert nem hisz abban, hogy a ténylegesen rászorulók hasznosulnak az újra-elosztott javakból és nem pedig valamely mutyi-szervezet, aszem ezzel van a legnagyobb baj s talán nem is alaptalanul...

serab · http://nepkertkft.hu 2008.04.11. 18:09:56

Ezzel tökéletesen egyetértek. De akkor az osztogatás ellenőrzésére kéne koncentrálni – igaz, a magaskultúra esetében ez se túl egyszerű, pl. ha a kritika olyan lapban jelenik meg egy NKA által támogatott műről, amit szintén az NKA támogat. Ugyanis ha a kritikus azt akarja, hogy olvassák, kénytelen a nagyobb lapok felé mozdulni, azok pedig szinte kivétel nélkül NKA-támogatásból tartják el magukat.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2008.04.11. 21:49:13

Az NKA csúsztat. Azt mondja, azért nem függ az államtól, mert ugye ebből a járulékból él. Közben meg a járulékot az állam adja (pontosabban a lehetőséget).
Az NKA akkor mondana igazat, ha magánpénzekből élne, de a jelenlegi adórendszer tipikusan bünteti az ilyen közcélú támogatásokat (oké, nem bünteti, de nem is támogatja).
Ha az állam komolyan gndolná a civilszférát, akkor több pénzt hagyna a zsebünkben, nem adna egy fillért sem, de a nekik történő felajánlások után nem kéne adózni (még helyi adót sem...).
De az államnak nincsenek ilyen céljai, az állam célja a központosítás. És ez a fő baj. Ez az izé, amiről meg vitatkozunk, ennek az egész folyamatnak egy vadhajtása. Kérdés, lesz-e kertész, aki visszanyírja.

cooper (törölt) 2008.04.23. 11:57:51

Nincs igazad. Az NKA az én pénzem ne osztogassa. Főleg, mert látom mit csinálnak. Az én pénzemből ne támogassanak se írót, se kritikust, se filmest. Csinálja meg maga, és ha jó, majd elolvasom a blogját is, megveszem a könyvét, megnézem a filmjét. de mivel szart csinálnak szarra költik. Ha azt mondanák, hogy ezt az internet hálózat további nővelésére költik, mégtalán. Elég. Tehetségtelen f...k adnak tehetségtelen f..knak pénzt, az enyémet is. Hát nem. A net az esélyegyenlőség legfontosabb szimbóluma, nekem nincs kedvem idióta szar költőket, írókat támogatni. Oldják meg maguk. Szálljon le az állam ezekről a dolgokról.

serab · http://nepkertkft.hu 2008.04.23. 12:11:07

Most írom a vita összegzését egy újabb postba, de ezeket a közhelyeket már most cáfolnám:
Kultúra és támogatás:
1. nem veszed meg a kulturális javakat, hanem (80% esély van rá, hogy) torrentezel
2. a kulturális értékek – mint az szintén közhely – nem mindig gazdasági értékek is: ld. V. van Gogh, Csontvári stb. Ha lehet, esélyt kell adni nekik is, mert a piaci nyomás torzíthat és elfojthat fontos dolgokat (pl. Index változása)
3. természetesen van ellenpélda is, de a kultúra támogatásának kérdését el kellene választani az internetadótól
Adó:
Az állam európában nem gazdasági vállalkozás, hanem annál sokkal több. Amikor például azért fizetett komoly összegeket mások adójából, hogy téged az iskola ingyen okosítson (jól tette!), valószínűleg nem zavart ennyire.
Ugyankkor nem gondolom, hogy kultúratámogatás mai modellje hibátlan, de nem a felszántás és besózás fogja megoldani a problémát.

cooper (törölt) 2008.04.23. 12:20:59

Legyen adó az interneten, rendben, akkor megmondom hova tegyék a pénzt:
Heim Pál Gyermekkórház
Érted, hol a bibi!

serab · http://nepkertkft.hu 2008.04.23. 12:40:41

No de ha a te iskolázásod kapcsán konkrétan az adófizetők dönthettek volna, szerinted támogattak volna? Ez így nem müxik...

dark future · http://www.andocsek.hu 2008.04.23. 12:54:47

Nem az adó összegével van a gond, hanem az elvével. Azzal a gátlástalan hozzáállással, hogy mi majd a tiszta piaci viszonyok között működő szektorba jól belenyúlunk és újraosztunk azoknak, akiknek tetszik a pofája. Igen, azoknak. (Aki kicsit is ismeri az NKA működését az tudja, hogy kikből lesznek kuratóriumi tagok és hogy mennek ott a döntések. Persze néha a látszat kedvéért szórnak egy kis aprópénzt a többieknek is, de alapvetően a kultúrmaffia klientúráját támogatják. Olvasd el Árpi cikkét, példákkal is szemléltette.)

És tisztelt politikusaink mindezt úgy agyalták ki, hogy halvány lila segédfingjuk sincs a net működéséről, ahogy sok másról sem.

Buta, rendes munkára alkalmatlan élősködők.

serab · http://nepkertkft.hu 2008.04.23. 13:18:04

Nincs tiszta piaci szektor! Se elméletben és általában, se gyakorlatban: látogasd meg az NHH honlapját. Még a nagykerárakat is az állam (az NHH) határozza meg.

dark future · http://www.andocsek.hu 2008.04.24. 03:36:43

Mármint tartalomszolgáltatói oldalról nem kellene belenyúlni állami eszközökkel.

serab · http://nepkertkft.hu 2008.04.24. 09:12:05

Persze, mert olyan jó a magyar tartalomszolgáltatás. Na ne. Másrészt: az unió hatalmas pénzeket és energiákat fektet abba, hogy ne uralja le a piacot az USA két-három cége (Microsoft, Google és társai). Szerintem jogosan, ugyanúgy, ahogy a távközlést is szabályozzák.

Utolsó kommentek

  • ............................: Szia serab folytatod még a blogot? (2010.10.05. 13:48) Mennyi a mobilnet valódi ára?
  • Dragon Z.: Nem a reklám helye, de a vodafone-nál feltöltőkártyásan 50MB ingyenes, és csak akkor vesznek le a ... (2009.08.01. 13:52) Mennyi a mobilnet valódi ára?
  • C10H12O6: Akinek van egy kis esze, az nem akar ilyen lenni, hanem annyi pénzt keresni, hogy a titkárnő vegye... (2008.07.20. 19:00) Neonomádok hódítása
  • serab: Akkor pontosítok: csak bankautomatából töltök, ott pedig úgy emlékszem, csak 3500-as és 5000-s leh... (2008.07.04. 10:14) Mennyi a mobilnet valódi ára?
  • Axel: Ne feledkezz meg arról, hogy a T-Mobile biztosít számodra is kisebb feltöltési lehetőséget is! Csa... (2008.07.04. 09:51) Mennyi a mobilnet valódi ára?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • ............................: Szia serab folytatod még a blogot? (2010.10.05. 13:48) Mennyi a mobilnet valódi ára?
  • C10H12O6: Akinek van egy kis esze, az nem akar ilyen lenni, hanem annyi pénzt keresni, hogy a titkárnő vegye... (2008.07.20. 19:00) Neonomádok hódítása
  • Varsányi Martina (xSolutions): A cégnél egy projekten több ember dolgozik (mint megszokott) - több városból. Telefonon és emailbe... (2008.07.04. 00:21) Távmunka és kommunikáció
  • eszkel: ENGEM SENKI SEM PURGÁLHAT KI, FŐLEG BÜNTETLENÜL NEM! TOROKVÁGÁS LESZ A JUTALMA ANNAK, AKI MEGPRÓBÁ... (2008.07.02. 11:59) Minden érték kulturális
  • cca: woooooooooooooow! remek! A jutalom-osztó bloggereket kivált kedvelem! :))))))))))) Többit mailben... (2008.05.22. 15:15) Szolgálati közlemény

Kommunikáció, telekommunikáció, medialitás, szélessávú hírek, ADSL, Kábelnet, mobilnet, díjak, feltételek.

Szélessáv, ajánlók

Nincs megjeleníthető elem

    Penetráció

    • 2007. 02:
      DSL: 759 000 (0,6%)
      kábel: 620 000 (3%)

    Játék

    Nincs megjeleníthető elem

    Blog.hu sablonok a Népkertből
    süti beállítások módosítása