Egy kanadai ISP képes a felhasználók által letöltött oldalakba saját hirdetést beilleszteni. Megteheti-e, ha csökkentheti vele a szolgáltatás árát?
Az elmúlt években előre tört egy újabb üzleti modell, amelyet leginkább a Google-lel szoktunk demonstrálni: ne a szolgáltatásért (tartalomért stb) kérj pénzt a felhasználótól, hanem a mellé párosított hirdetésekért (a hirdetőktől). Bár vannak korlátai ennek a modellnek is, sokan hiszik, hogy a web evolúciójának abszolút győztese lesz.
Minthogy nemrég itthon az internetadó révén előtérbe került az ISP-k államilag szorongatott helyzete is, érdemes felhívni rá a figyelmet, hogy ezen a téren is megjelent egy fenti megoldás. A kanadai kábelnetes szolgáltató, a Rogers bevezetett egy olyan rendszert, amivel képes az előfizetői által látogatott oldalakra beinjektálni saját tartalmakat. Igaz, egyelőre csak arra használják, hogy figyelmeztessék a havi adatkorlátjuk környékén járókat arra, hogy veszélyes zónába léptek, nyilvánvaló, hogy más hirdetéseket is kiszolgálhatnak. Ezzel pedig esetleg csökkenthető volna a szolgáltatás ára, cserébe némi reklámért.
Lehet, hogy én például elviselném, ha nem volna sokkal tolakodóbb az átlagnál, ha cserébe csökkentené a szolgáltatás árát. Igaz, az új eljárás felveti a netsemlegesség és a magánszféra titkosságának a kérdéseit is, kivéve, ha egy független vállalkozás valósítja meg, úgy, valahogy úgy, ahogy a Google az AdSense és AdWords párost.
További részletek itt.