Szélessávblog

Hogyan növelhető a penetráció?

2008.04.11. 09:48 serab

Továbbra is tanácstalanok a szakértők, amikor a penetráció növelése kerül szóba. Az Inforum kerekasztal-beszélgetésének (amelyről az Origón is megjelent egy beszámoló) résztvevői, például az oktatás átalakításától, a számítógép kiiktatásától és az ingyenes tartalmaktól remélnek növekedést. Érdemes végiggondolni az ötleteket.
Az oktatással kapcsolatos panaszok szerintem jogosak, de semmi közük a penetrációhoz. Igaz, hogy számítástechnika helyett Microsofttechnikát tanítanak, amivel elérhető, hogy a tanuló ne tudjon különbséget tenni az internet és Internet Explorer, a szövegszerkesztés és a Word, sőt az esetek kb. 60 százalékában a számítógép és a Windows között. Ez a „gyakorlatra” koncentráló oktatási modell nem most bukik először. De a fiatalok körében majd 90 százalékos a penetráció, úgyhogy nem valószínű, hogy az oktatás volna hibás a mai magyar helyzetben.
A számítógép kiiktatása csak elsőre hangzik furcsán. Az internet elkezdett elszakadni a számítógéptől az utóbbi néhány évben és ez tulajdonképpen jó. Egyre többen használnak 3G-s telefont internettel (én is, és nagyon jó, hogy bármikor elérhető a levelezésem és a többi), a játékkonzolok is képesek már alapvető böngészésre. A kilencvenes években mindig meg tudott lepni, hogy „átlagemberek” milyen magától értetődően használják például a tévéjükön a teletextet, híreket meg horoszkópot olvasnak, stb. Jó volna egy hasonló csatorna, ami eljuttatná az internetet például a tévés háztartásokba, igényt ébresztene stb. Igaz, az Origo beszélgetői a korábbi megoldások sikertelensége miatt elvetették az ötletet, pedig szerintem nem rossz.
Szerintem az egyetlen igazi megoldás a kognitív harc volna, mert a legfontosabb ok a közgondolkodás. Persze ezt valahogy meg is kellene tudni. Először is minőségi adatokra volna szükség a kimaradókról: kik ők, van-e valamilyen közös jellemzőjük stb. A pénz, mint arról már két napja parázs vitát is folytattunk itt, szerintem már nem a legnagyobb akadály. Sokuknak ingyen se kell. Ugyanazok, akik anyagi okok miatt lemondanak az internetről, nem mondanak le pl. a gázról vagy a vízről. Miért tekintjük fizikai kényszernek a tisztálkodást? És a 19. század vége előtt (több ezer évig) miért nem tekintettük annak? Ennek csak gondolkodásbeli (kulturális) okai lehetnek.
Ha pedig valóban tudjuk, hogy kikről van szó, hogyan élnek stb., és azt is, hogy kognitív okok rejlenek a jelenség mögött, akkor az általuk preferált médiumokban kellene profi, az ő igényeiket, nyelvüket stb. figyelembevevő kampányt indítani. Közpénzből.  Nyilvánvaló például, hogy a T-Com internetet népszerűsítő (nem jó, de talán nem is olyan rossz) spotjait késő éjszaka egy reklámblokk közepén csak azok nem látják, akiket meg akarna szólítani.  

3 komment

Címkék: mobil internet kommunikáció szabályozás médium digitális szakadék penetráció

A bejegyzés trackback címe:

https://szelessav.blog.hu/api/trackback/id/tr45420889

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szedlák Ádám · http://worldshots.hu 2008.04.11. 16:52:59

A tisztesség kedvéért, a tudósítás témájául szolgáló kerekasztalt az Inforum szervezte. Az e-befogadás éve alkalmából indítottak egy sajtószemleként működő blogot is: einclusion.hu/

A kognitív harc jó gondolat, csak nem tudom mivel lehetne megvívni. Zsombor Big Brotheres példája pont ezért volt jó, rámutatott arra, hogy milyen tartalom nem volt az azt megelőző interneten, aminek a megjelenése után jönni kezdtek az arra kíváncsiak.

Egyébként leginkább a nem netező harminc-negyvenesek érdekelnének. Róluk nem igazán esik szó, pedig vannak szép számmal.

Szedlák Ádám · http://worldshots.hu 2008.04.11. 16:53:52

(És mivel úgy tűnik nickre van állítva az indapassom, Szedlák Ádám voltam, a linkelt cikk szerzője.)

serab · http://nepkertkft.hu 2008.04.11. 17:14:12

Köszönöm a linket, emlékeztem, hogy voltak kutatások, emlékeztem az eredményekre is, csak a keresők ilyen célra már alkalmatlanok a sok SEO miatt.
De most elmentettem, és persze mindenkinek ajánlom, aki a közhelyes (és általában téves) panaszoknál többre kíváncsi.
A kulturális sémák persze egyszerre reménytelenül merevek, mégis néha hihetetlen gyorsan képesek megváltozni. Nincs recept, azért nem tudtam egyetlen valamire való ötlettel se előhozakodni :(
De napirenden tartom az agyamban és a blogon a kérdést, hátha kifundálhatunk együtt valamit.

Utolsó kommentek

  • ............................: Szia serab folytatod még a blogot? (2010.10.05. 13:48) Mennyi a mobilnet valódi ára?
  • Dragon Z.: Nem a reklám helye, de a vodafone-nál feltöltőkártyásan 50MB ingyenes, és csak akkor vesznek le a ... (2009.08.01. 13:52) Mennyi a mobilnet valódi ára?
  • C10H12O6: Akinek van egy kis esze, az nem akar ilyen lenni, hanem annyi pénzt keresni, hogy a titkárnő vegye... (2008.07.20. 19:00) Neonomádok hódítása
  • serab: Akkor pontosítok: csak bankautomatából töltök, ott pedig úgy emlékszem, csak 3500-as és 5000-s leh... (2008.07.04. 10:14) Mennyi a mobilnet valódi ára?
  • Axel: Ne feledkezz meg arról, hogy a T-Mobile biztosít számodra is kisebb feltöltési lehetőséget is! Csa... (2008.07.04. 09:51) Mennyi a mobilnet valódi ára?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • ............................: Szia serab folytatod még a blogot? (2010.10.05. 13:48) Mennyi a mobilnet valódi ára?
  • C10H12O6: Akinek van egy kis esze, az nem akar ilyen lenni, hanem annyi pénzt keresni, hogy a titkárnő vegye... (2008.07.20. 19:00) Neonomádok hódítása
  • Varsányi Martina (xSolutions): A cégnél egy projekten több ember dolgozik (mint megszokott) - több városból. Telefonon és emailbe... (2008.07.04. 00:21) Távmunka és kommunikáció
  • eszkel: ENGEM SENKI SEM PURGÁLHAT KI, FŐLEG BÜNTETLENÜL NEM! TOROKVÁGÁS LESZ A JUTALMA ANNAK, AKI MEGPRÓBÁ... (2008.07.02. 11:59) Minden érték kulturális
  • cca: woooooooooooooow! remek! A jutalom-osztó bloggereket kivált kedvelem! :))))))))))) Többit mailben... (2008.05.22. 15:15) Szolgálati közlemény

Kommunikáció, telekommunikáció, medialitás, szélessávú hírek, ADSL, Kábelnet, mobilnet, díjak, feltételek.

Szélessáv, ajánlók

Nincs megjeleníthető elem

    Penetráció

    • 2007. 02:
      DSL: 759 000 (0,6%)
      kábel: 620 000 (3%)

    Játék

    Nincs megjeleníthető elem

    Blog.hu sablonok a Népkertből
    süti beállítások módosítása