Lekörözhetik a közösségi portálok a nagy keresőoldalakat? Miközben a Yahoo!, a Google és a Microsoft egymással marakodik, megtörténhet, hogy szolgáltatásaikra már senki nem tart majd igényt, áll egy jóslatban, amely a netezésről szól. Hogy kerülnek ide a közösségi oldalak?
A szakértő szerint mindenkit jobban ismernek a saját ismerősei, mint egy kereső algoritmus, éppen ezért a jövőben a társasági oldalakon könnyebben és egyszerűbben megtalálhatjuk mindazt, amire szüksegünk van. Na persze, a jóslat nevetségesnek tűnhet, ha számba vesszük mi mindent fejlesztett ki pl. a Google rekordsebességgel: hatékony keresőt az ember által alkotott legnagyobb adathalmazban, elkezdte digitalizálni a könyveket, nem is beszélve az online reklám forradalmasításáról.
A probléma azonban túlnőtt a közösségi oldalak és a keresők problémáján. A webes keresők logikája ugyanis az, hogy egy bizonyos információt jelenítenek meg a fogyasztó-felhasználó számára. Csakhogy a felhasználó időközben kilépett passzivitásából: tartalmat generál, oszt meg és közösségekbe szerveződik preferenciái alapján. Web 2-es lett.
Képzeljük el mennyivel jobb eredmények születnének egy-egy kereséskor, ha úgy szűrnék a keresők az eredményeket, hogy figyelembe vennék a Facebook-os profilunkon megjelenő adatokat, az Amazonos vásárlásainkból körvonalazódó habitusunkat, vagy az általunk gyakran látogatott oldalak jellegét.
Ezeket a személyes adatokat nagyrészt már mind tudják rólunk külön-külön, csakhogy egyelőre még nincsenek összekapcsolva (bár a Yahoo! és a Google többé-kevésbé már ezt a logikát használja, amikor figyelembe veszi régebbi kereséseinket szűréskor). Ha megvalósulna egy ilyen kereső, a mostani nagyvadak sokat veszítenének jelentőségükből a társasági oldalak javára (pl. Facebook, Amazon, Flickr, Twitter stb.).
Persze akkor számos személyiségi jogi kérdést is tisztázni kellene még.